Zagrebačko područje kao sjecište brojnih trgovačkih puteva srednjeg vijeka

Share This Post

Zbog brojnih prednosti lokacije grada Zagreba, poput povoljnog prometnog položaja, osnivanja biskupije 1094. godine, središta sa sjedištem zagrebačkog župana, kasnije i bana, na ovim se područjima vrlo rano pojavljuje trgovina. Prvo središte pojavljuje se na Kaptolu i to nakon utemeljenja biskupije 1094. godine, a na Gradecu nakon proglašenja slobodnim kraljevskim gradom 1242. godine.

Zagrebačko područje je zbog svog položaja, te poveznica sa susjednim zemljama, bilo odlično za razvoj trgovine. Kako su se u Zagreb slijevali brojni trgovci i obrtnici iz drugih zemalja i gradova, tako su i zagrebački trgovci i obrtnici širili ponudu svojih proizvoda u raznim smjerovima. 

Postojala je cijela mreža trgovačkih puteva koja je spajala Zagreb s krajevima sa svih stranama svijeta. Na Savi su se nalazila tri prijelaza – u ravnici kod grada su plovila dva broda – Kraljev brod koji je bio u državnom vlasništvu i Jelen brod koji je bio u općinskom vlasništvu. Treći brod je bio brod susedgradskih feudalaca koji se nalazio podno srednjovjekovne utvrde – Medvedgrada.

Jedan od najvažnijih trgovačkih pravaca je bio onaj koji je vodio iz sjeverne Hrvatske prema moru, a išao je preko Jaske, Dubovca, Kreljina i Modruša prema Senju, te dalje prema Rijeci. Do Kranjske i Ljubljane se išlo preko Ozlja, Ribnjaka, Metlike i Novog Mesta, a u Štajersku su vodili putevi uz lijevu obalu Save. U Zagorje je išla cesta preko Stubice i dolinom Krapine, do Varaždina, Ptuja i štajerskog Graza.

Ako gledamo istočne i sjeveroistočne krajeve, to su onda Podravina, Posavina i Moslavina s kojima je Zagreb također bio dobro povezan.

I rijeka Sava je bila korištena za putovanja i dopremanje sirovina, pa su se tako splavovima dopremala drva iz Slovenije.

Najprometnije, zbog čega su bile ujedno i glavne, prometnice su prema jugu, a njima je prolazio najveći dio uvoznog i izvoznog prometa. Iz Primorja, Bakra i Rijeke se uvozila morska sol i riba, kao talijanski proizvodi poput limuna, naranče, riže, smokve, cimeta i ostalih uvoznih proizvoda.

Istim se putem iz Zagreba prema jugu izvozilo žito, brašno, krzno vuna i med – isti proizvodi koje je Zagreb izvozio i prema Njemačkoj i Ljubljani.

Zagrebu se iz Italije i Njemačke dovozila tkanina, dok su sa zapada pristizale kovine.

Sustainability on the Move: How Green Logistics Is Changing the Game

The trucking industry stands at the cusp of a...

The Ultimate Guide to Choosing the Right Logistics Partner for You

The trucking industry stands at the cusp of a...

The Future of Trucking: Trends Shaping Our Industry in 2024 and Beyond

The trucking industry stands at the cusp of a...

Behind the Scenes: The Technology Driving Today’s Trucking Efficiency

The trucking industry stands at the cusp of a...