Kako su se gradila najvažnija gradska vrata na Gradecu?

Share This Post

U izgradnji Gradeca (prilikom ponovne izgradnje grada nakon tatarskog pustošenja tog područja) važnu ulogu ima i izgradnja obrambenih zidova koji su “grlili” cijeli grad, a koji su se gradili paralelno s cijelim gradom. Obrambeni zidovi su građeni uz velike žrtve i materijalne troškove njegovih stanovnika. Gradnja je započela 1242. godine, a trajala je pune 24 godine – sve do 1266. godine kada je cijeli zagrebački Gornji grad bio okružen jakim zidovima, tornjevima i kulama. Kako bi se olakšalo funkcioniranje grada, kroz vrijeme je izgrađeno i 6 vrata – 3 većih i 3 manjih vrata.

Na mjestu većih vrata (Kamenita, Nova i kasnije Mesnička vrata), nalazile su se velike četverokutne kule podno kojih se ulazilo u grad, dok su manja vrata bila nešto jednostavnija – kroz njih su mogli ući tek pješaci i konjanici pojedinačno.

Iako je često nedostajalo novca za obnovu postojećih ili izgradnju novih zidina i gradskih vrata, bilo je i perioda kada se radilo na osvježavanju obrambenog sustava Zagreba. Možda i najviše sređivanja prošla su Mesnička vrata. Naime, nova Mesnička vrata su građena na spoju Mesničke i Streljačke ulice, jer stara trošna vrata na vrhu današnje Mesničke ulice više nisu bila sigurna, pa su tako gradski oci odlučili sagraditi nova i sigurnija na prikladnijem mjestu.

Prva ideja je bila da se pokušaju popraviti postojeća vrata na sjevernoj strani današnje Mesničke ulice, no 1557. godine, u jeku turske opasnosti, stara vrata se ipak napuštaju pa se nova počinju graditi nešto južnije, kod današnje Streljačke ulice. Izgradnja novih vrata je trajala dvije godine, a izgradnjom su upravljali zidari iz Brežica i Samobora. Uz vrata se nalazio novi toranj i novi dijelovi gradskog bedema, a u sklopu radova kopao se i novi most.

Temelji novih gradskih vrata su se počeli kopati 6. srpnja, a kamen temeljac je položen 10. srpnja 1557. godine.

Gradnja gradskih vrata na novoj lokaciji u Mesničkoj ulici bila je veliki pothvat koji je oživljavao jugozapadni prilaz grada, a svoj su doprinos gradnji davali mnogi – zidari, klesari, bravari, kovači i ostali. Još za vrijeme zidarskih radova pripremalo se drvo za novi, jači drveni most koji će se nalaziti pred vratima, a drvo za most su 1558. godine počeli skupljati na Zagrebačkoj gori. 

Most je bio dovršen krajem 1559. godine, kao i vrata, jarak i toranj u blizini.

Pretpostavlja se da je prilikom izgradnje novih Mesničkih vrata u obližnjoj Visokoj ulici sagrađena i tzv. Stivalićeva kula, kasnije Pongračeva palača, kao i zid koji se uspinjao do te kule i dalje išao Visokom ulicom sve do starog kraka zida u Demetrovoj, a dalje prema sjevernim vratima i Popovom tornju.

Istovremeno s izgradnjom novih Mesničkih vrata nastao je i novi zid između novih i starih vrata na vrhu današnje Mesničke ulice. Od novih se vrata zid dizao prema sagrađenoj Stivalićevoj kuli u Visokoj ulici, a zapadnim je rubom te ulice prolazio dalje prema sjeveroistoku gdje se sastao sa starim krakom zida otprilike na današnjoj lokaciji Hrvatskog prirodoslovnog muzeja u Demetrovoj ulici.

Druga promjena u obrambenom sustavu Gradeca je bila onda kada je bio napušten zid između novih i starih vrata na Mesničkoj ulici, kao i zid koji je išao zapadnom stranom današnje Matoševe ulice od Griča do Markove crkve, a sagrađen je novi zid između kule na Griču i novih Mesničkih vrata. Najnovijim je promjenama u Gornji grad ušao dio Mesničke i Visoka ulica, čime se otvorila mogućnost za gradnju i naseljavanje dosad neutvrđenog dijela općine.

Sustainability on the Move: How Green Logistics Is Changing the Game

The trucking industry stands at the cusp of a...

The Ultimate Guide to Choosing the Right Logistics Partner for You

The trucking industry stands at the cusp of a...

The Future of Trucking: Trends Shaping Our Industry in 2024 and Beyond

The trucking industry stands at the cusp of a...

Behind the Scenes: The Technology Driving Today’s Trucking Efficiency

The trucking industry stands at the cusp of a...